E-sportens popularitet har växt explosionsartat det senaste årtiondet. Idag har e-sporten blivit en karriär för många och också betting på e-sport har blivit allt mer förekommande. Denna popularitet kan kännas avlägsen från 90-talets LAN-partyn som ofta var små och ganska underground.
Den första e-sportturneringen någonsin ägde faktiskt rum mycket tidigare än det och i denna artikel får du läsa om e-sportens första steg.
Det första multiplayer-spelet lanserades 1958
Under 50-talet skapades ett flertal spel där spelaren kunde tävla mot datorn. Det första var antagligen luffarschack som skapades av doktoranden Alexander Shafto Douglas på Cambridge University. 1958 skapades ett tennisspel som kallades Tennis for Two. Detta var det första datorspelet någonsin där spelare kunde spela mot varandra. Spelet spelades med en tidig variant av en joystick.
E-sportens tidiga dagar
I början av 60-talet skapades spelet Spacewar! på stordatorn PDP-10. Det var några studeranden på Massachusetts Institute of Technology som skapade spelet där två rymdskepp slogs mot varandra. Under den tiden var spelet avancerat för rymdskeppen hade begränsat med ammunition och bränsle. Dessutom var de tvungna att kämpa mot gravitationen från en närliggande planet.
Ungefär ett årtionde senare skulle världens första e-sportturnering anordnas i samma spel. Det var laboratoriet för artificiell intelligens på Stanford University som organiserade den första turneringen som de kallade för Intergalactic Spacewar Olympics. Sammanlagt deltog 24 spelare i turneringen och vinnaren vann en ettårsprenumeration på tidningen Rolling Stone. Vinnaren av turneringen var Bruce Baumgart.
På 70-talet skapades de första spelkonsolerna som kunde anslutas till TV:n. Det populära spelet Pong lanserades och sakta men säkert började datorspel bli tillgängliga för allmänheten.
På 80-talet började high score-tabeller förekomma på datorspel. Några av de första spelen som hade dessa rankinglistor var Asteroids och Starfire. Detta gav upphov till ytterligare tävlingar och turneringar bland spelare som mätte sin skicklighet med hjälp av poängrekord. Det första professionella e-sportlaget bildades 1983 och turneringar blev allt vanligare under årtiondet.
Under 90-talet anordnades de första lokala LAN-partyna och därifrån har e-sporten blivit global och expanderat till att fylla arenor och omsätta miljoner!
Tidslinje för e-sport:
- 1952: Det första datorspelet, en variant av luffarshack, skapades.
- 1958: Det första muliplayerspelet, Tennis for Two, visas åt allmänheten.
- 1962: Spelet Spacewar! skapades.
- 1972: Världens första e-sportturnering organiserades – Intergalactic Spacewar Olympics.
- 1972: Magnavox Odyssey, den första konsolen som kunde kopplas till TV:n, lanserades.
- 1976: Poängtavlor började dyka upp i datorspel.
- 1983: Det första professionella e-sportlaget, U.S. National Video Team, grundades.
- 90-talet: Datorer blev vanligare i hushåll och de första LAN-partyna anordnades.
- 2003: Den första Electronic Sports World Cup (ESWC) anordnades i Sydkorea.
- 2007: Champions Gaming Series var det första e-sportevenemanget som hade en sammanlagt prispott på över en miljon dollar.
- 2023: E-sport bli OS-gren